خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





زندگی در عرصه رسانه

     

    عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، بسیاری از تعاملات و عادت های فرهنگی ، اجتماعی و ارتباطی را به شکلی متفاوت با شیوه های متاخر ، بدل کرده است . در این دوره با توجه به نبوغ فناوری و رسیدن به بالاترین نقطه اوج آن ، اطلاعات به عنوان ماده اولیه تولید ، کارکردی فوق العاده را برای معماران اجتماعی ، برنامه ریزان ، تولیدکنندگان فرهنگی و گردانندگان رسانه ها به ارمغان آورده است . سهولت در تجمیع داده ها ، کسب فرصت های عالی زمانی ، کاستن از هزینه های پژوهش ها و مکانیزه کردن شیوه های آنها ، بروز بودن جنس داده ها ، استخراج معنا دار شان ، دسترسی ویژه ، تعامل دو سویه و بسیاری دیگر از کارکردها که در تولید و عرصه ی محصولات رسانه ای و فرهنگی برای سازمان های رسانه ای در این دوره فراهم شده است ، ارمغانی می باشد که فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین بواسطه ی مولود تعریف شده شان در قالب رسانه های نوین متعامل و امکان ساخت محتوا توسط کاربران ، بوجود آورده تا رضایت اجتماعی و نشاط رسانه ای را برای مردم و استفاده کنندگان ( کاربران) از یک سو و اصحاب رسانه از سویی دیگر سبب شوند  .

    یکی از ضروری ترین عناصر حیات رسانه ها در این دوره ، مرکزی برای استحصال ، استخراج ، پمپاژ ، ورود و ذخیره سازی داده ها در قلب سیستم رسانه ای می باشد ، که با عنوان دیتا سنتر و بانک داده ها تفسیر میشود . در سیستم های خطی و تک سویه ، آرشیو رسانه ها این مهم را به شکلی قابل قبول در زمان خود، به انجام میرساند و چرخه تولید حلقه های واسطی را نیاز داشت که در نهایت ، اتصال اصلی آن به بدنه رسانه با نهایی  و نهادینه شدن در قالب میراث فرهنگی ، در آرشیو ها نگهداری و استفاده میشد . اما این تجمیع و نگهداری اگر چه بسیاری از تقاضا هایی را در ارتباط با تولید محتوا در رسانه های یک سویه ، تامین می کرد ولی کاستی هایی را نیز براین فرآیند  تحمیل می نمود . مثلا ناقص بودن اطلاعات اجزاء بکارگرفته درمحتوای تولیدی و آثار ذخیره شده ( که فرضا میتوان به کامل نبودن بیوگرافی عوامل تولید یک اثر سینمایی و یا حواشی و موضوعات مرتبط با آن در دیگر رسانه ها و یا موفقیت هایش در جشنواره ها و یا شکست های تجاری و فرهنگی ایی را که متحمل گشته) را در قالب این تمثیل بیان کرد ، حفظ و نگهداری ، تبدیل فرمت ها ، دور شدن از کیفیت اولیه تولید ، جبر تکنولوژیک ، نیازمندی به سیستم های متعدد طبقه بندی ، خام نویسی اطلاعات ، هزینه بر بودن ، کامل نبودن چرخه دسترسی و بسیاری دیگر از موضوعات را که برای هرکدام  می توان صدها عیب حاشیه ای را بیان نمود ، از نقص ها و کاستی هایی است که سازمان های رسانه ای در قالب آرشیو و نگهداری محتوا با آن در گیر و مواجه بوده و هستند و امروزه با اقبالی که در سطوح آسان سازی و کم هزینه کردن نگهداری و دسترسی به اطاعات برای این سازمان ها به انجام رسیده است ، قابلیتی با عنوان تجمیع اطلاعات و داده ها را در دیتا سنتر ها فراهم کرده است . اگر چه دیتا سنتر عنوانی کهن در معادلات اجتماعی و حتی اقتصادی و دیگر وجوه فرهنگی داشته و دارد ، اما شکل آن با تغییر فناوری و پیشرفت هایی که در ابعاد علمی و کارکردی بوجود آمده ، تغییر قالب داده و بشکلی فراگیر تعریف شده است . یک بنگاه تجاری خرد را در نظر بگیرید ، این واحد تجاری در گذشته بواسطه چرتکه و بعد ها ماشین حساب ، دخل و خرج خود و موجودی انبار و نیز پیش بینی برای روز های آتی و رفع نیازمندی مشتریان را به انجام می رساند که نهایتا در دفتری بصورت ماهانه یا سالیانه ، اطلاعات درج میشد تا حساب و کتاب سال را برای گردانندگان تدوین کند . بعد ها با مکانیزه شدن سیستم های حسابداری و محاسبات مربوطه ، متخصصین حسابداری به کمک گردانندگان تدوین کند . بعد ها با مکانیزه شدن سیستم های حسابداری و محاسبات مربوطه ، متخصصین حسابداری به کمک گردانندگان خرد تجاری آمده و حتی بحث استخدام آنها هم در این همزیستی اتفاق افتاد ، بعد ها با فراگیر تر شدن رایانه ها و شخصی تر شدن آن ، حساب و کتاب در قالب فایل های دیجیتال ذخیره شد و بعضا افول رونق کاری واسطه های حسابداری نیز پدیدار شد و از طرفی تجار و کسبه ، توانمندی برنامه ریزی دقیق تر و بهینه تر و البته کم کردن از هزینه های رایج را بدست آوردند . آنها با کلیک کردن یک دکمه می توانستند درک کنند که چقدر موجودی اجناس و داشته ها ی واحد تجاریشان برای پایان سال کاری مناسب و یا ناقص است ، مدیریت نیازمندی مشتری ها و ارزیابی آن ، دقیق بودن حساب ها ، نگهداری تمیز و آنلاین آنها و دیگر فاکتورها که در این فرصت مجالی بیشتر برای برشمردنشان وجود ندارد را می توان از کارکرد های امروزی ذخیره سازی اطلاعات در یک بنگاه کوچک اقتصادی مثال زد . همین شیوه دسترسی با سطحی عالی و البته معنا دار برای رسانه های ارتباطی و برنامه ریز و تحلیل گران اجتماعی و به تبع آن تصمیم گیران فرهنگی و غیر فرهنگی نیز ، امکان پذیر و البته ضروری است . دیتا سنتر ، مرکزیت خوراک دهی به پیکره کلی رسانه ها را برعهده دارد . امروز ه نه تنها رسانه ها بلکه کلیه واحد های سرویس دهنده به اجتماع ، بواسطه ی همین واحد های تجمیع ، دسته بندی و بررسی کننده اطلاعات و داده ها می توانند ادامه حیات داده و اهداف خود را به پیش ببرند . اگر در سازمانی رسانه ای مانند رسانه ملی که به تعبیر نگارنده ابر رسانه ی منطقه ای و حتی در شکلی فراتر و در جهان اسلام ، باید آنرا نام ببریم ، بخواهید به شکل به اطلاعات در شیوه های سنتی خود ادامه بدهد ، مستلزم صرف هزینه هایی سنگین و شاید بی معنا و نیز کسر زمانی بسیار زیاد و بی توجهی به بسیاری از سطوح داده ها است که امروزه برای بدست آوردن آنها ، انرژی بسیارزیادی را طلب میکند و مفهوم چابک سازی با این تعابیر چندان سازگاری و همخوانی نخواهد داشت . وجود دیتا سنتر برای حیات رسانه ، ضروری است زیرا از طرفی این مرکزیت می تواند احترام به دیدگاه های مخاطبین و کاربران را تعریف کند و از طرفی دیگر محتوایی را که مخاطبین و کاربران در عرصه رسانه های نوین ، تولید میکنند را می تواند کانالیزه کرده و با پالایش و بکارگیری روی آنتن برودکستر خود ، حضور و نشاط رسانه ای را هم برای کاربران و هم برای رسانه به ارمغان آورد . حس دخیل بودن در تولید برنامه های رادیویی ، تلویزیونی و یا حتی نوشتاری رسانه های مکتوب سازمان ، برای مخاطبین نوعی افتخار و برای رسانه امتیازی بزرگ است چرا که بدون صرف هزینه ، محتوایی ملموس برای اجتماع و مقبول برای رسانه را بدست آورده و مشارکت مخاطبین و کاربران را نیز فراهم کرده است ، از طرفی اهداف فرهنگی و راهبردی حاکمیت را برای نکهداشت فعالیت رسانه ای کاربران و مخاطبان در زمین بازی رسانه های مورد تاکید و تایید جامعه را که باید با عنوان " رسانه پاک " از آنها یاد کرد را فراهم میکند .

    در اینفوگرافی ذیل ، سعی شده است واقعیت های این نوشتار در قالب مکانیسم چرخش محتوایی در عرصه تولید رسانه ای ، بیان شود . این داده نما جذب و تجمیع محتوا به سمت دیتاسنتر سازمان از قالب رسانه های نوین و ارتباطی امروزی را به همراه محتوایی که هم اینک بصورت بی هدف توسط کاربران و مخاطبین تولید و عرضه میشود را بیان داشته که نهایتا با پالایش ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل این داده ها توسط کارشناسان چندگانه که لازم است به عنوان اعضاء اتاق فکر اصلی رسانه ، داده کاوی و آنالیز شوند ، اطلاعات خام به شکل تدوین شده و معناگرا به عناصر تولیدی سازمان در قالب رسانه های موجود که سازمان متولی آنهاست (تلویزیون، رادیو ، رسانه های مکتوب و وب) سپرده شده تا بسهولت بتوانند خوراک رسانه ای مورد تقاضای جامعه را با پتانسیل خود کاربران و بر اساس خود اظهاری ایشان ، مهندسی پیام و مدیریت دانش حاصل از داده کاوی ها ،  مورد تاکید و ارائه قرار دهند. این فرآیند اولا توجه به داشته ها و نقش آفرینی آنها در تامین نیازمندی رسانه ای مخاطبین را هدف قرار می دهد ، ثانیا شکلی متعالی از تعبیر مبارزه با تهاجم فرهنگی و استحکام بخشی بنیان های فرهنگی جامعه را متجلی می سازد به تعبیری واقع بینانه تر با مختصر هزینه ای که در درازمدت جایگاه تامین هزینه کرد را ترمیم می کند ، می توان اهدافی چندگانه را با یک نشان ، برگزید هم بازیگران عرصه رسانه ای را در زمین خودی نگهداشت ، هم هزینه های تولید را بشکلی عالمانه کم کرد و هم منافع ملی و افکار عمومی را محافظت کرد ونهایتا اینکه بواسطه مواد تولیدی افکار عمومی ، بنایی زیبا را خلق نمود .

    یادمان باشد در تولید محصولات فرهنگی همواره باید ، چرخه بازگشت به عرصه اجتماع را در تولید محتوا طوری تدوین کنیم که پالایش آنها ضمن سهولت و امکان پذیر بودن ، مقرون به صرفه و مقدور به هنر باشد .


    این مطلب تا کنون 19 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : رسانه ,تولید ,داده ,فرهنگی ,اطلاعات ,کاربران ,دیتا سنتر ,برای رسانه ,قالب رسانه ,متخصصین حسابداری ,محاسبات مربوطه ,
    زندگی در عرصه رسانه

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده