تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

تبلیغات


       آنچه که امروزه به عنوان محتوا در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد شامل چهار بخش نوشتاری ، عکس ، ویدئو و صوت است که بنابر ماهیت شبکه های اجتماعی در این موارد ، فاصله تولیدکنندگان حرفه ای و کاربران چندان از یکدیگر دور نیست بطوریکه امروزه کاربران نیز در تولید محتوا سهیم و مطرح هستند . عامل رونق و بالندگی شبکه های اجتماعی ، آن چیزی است که برای کاربران و کنشگران به عنوان محتوا بر صفحه های پردازشگرشان خودنمایی میکند . هرچه محتوا به واقعیت نزدیک تر باشد برای جذابیت و ابراز تمایل کاربران ، موفق تر عمل میکند . محتوا مانند بسیاری دیگر از پدیده های زندگی اجتماعی و تمدن بشر معاصر  دو روی از یک سکه است ، چرا که همانگونه که می توان به واسطه اطلاع رسانی محتوایی مناسب ، جامعه را در برابر آسیب ها ، تنگناها و یا حتی بلایای طبیعی و غیر طبیعی ایمن کرد و ضریب آگاهی آنرا بالابرد ، به واقع می توان به همان اندازه و میزان ، چالش هایی فرهنگی ، سیاسی و حتی اقتصادی را نیز بوجود آورد بنابراین محتوا در شکل تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی نقشی حساس و تاثیرگذار دارد. شبکه های اجتماعی بنابر ذات خود برای تمام گروه های حرفه ای ،آماتور، تخصصی و علاقه مندانی که در گرد یک موضوع دیدگاه ها و تمایلاتشان را به اشتراک میگذراند ، قابل استفتده هستند و با پشت سر گذاشتن روند چند ساله خود در جهان تبدیل به یکی از صورت های رسانه های نوین در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات شده اند . از آنجایی که تولیدکنندگان مردمی شبکه های اجتماعی ، با تولیدکنندگان حرفه ای رسانه ها در این جایگاه ، تفاوت معنایی چندانی ندارند و گاهی بر اساس نا آگاهی ، به شایعات و اخبار محتوایی نادرست دامن می زنند و سبب نشر اکاذیب ، دروغ پردازی و ایده سازی بر خلاف مصالح اجتماعی می شوند ، بنابراین لازم است در زمان فعلی با روشنگری و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه ، ایمن سازی لازم را در برابر شایعات ، دروغ پردازی ها و کنش های مغرضانه و حتی دشمنی با هنجار های اجتماعی و برخورد با هنجار شکنان ، فراهم کرد . در این رابطه اگر مطلبی و یا خبری به شکل نوشتاری در شبکه های اجتماعی مطرح میشود ، در ابتدا باید لینک مستند (نشانی اینترنتی سایت و جایگاهی که منبع انتشار خبر بوده ) و مستدلی از آنرا بیان کرد تا تائیدیه و اصطلاحا مهر استاندارد را هم ارائه کرده باشیم . در مورد صورت های تصویری نیز لوگوی رسمی منابع رسانه ای و یا حتی برودکسترها می تواند برای پذیرش اصلی بودن و فاصله گرفتن از تصویر سازی های هنجارشکن و اصطلاحا فتوشاپ ، بهره گرفت. محتوای صوتی به لحاظ تک بعدی بودن دقت عمل بیشتری را طلب می کند و چه بسا میزان کمتر استفاده شدن آن و یا وجوه اعتباری و کاربری اش ، نسبت به سایر وجوه ساختاری محتوا ، همین مورد باشد که صرفا کاربر مجبور است آنرا بشنود و استدلال کند ، تا نتایج درست و غلط بودن برایش معنا شود .

    دنیای محتوا ، دنیای فرصت ها و چالش هاست که بخوبی می تواند برضمیر خودآگاه و یا حتی ناخودآگاه کاربران تاثیرات شگرف و عمیق را ایجاد کند . سیل محتوا بر ذهنیت جامعه اگر با هدایت راه کارها و مناسبات همراه نباشد ، خود عامل تخریب و به نابودی کشاندن فعالیت های اجتماعی و بصورت دقیق تر، افسردگی های اعتقادی ، فرهنگی و خانوادگی می شود . تمام تلاش بازیگران رسانه ای در جامعه ای که با کنش های رسانه های اجتماعی درگیر است ، باید بر اساس اصل اطلاع رسانی صحیح ، سرگرمی ، آموزش ، مقابله با تهدیدات نرم و اصول صحیح فرهنگی همراه باشد . استفاده از آرشیو های موفق تولیدات مطلوب رسانه ای که در ذهن مخاطب حرفه ای و کاربران فعلی به عنوان اصل وفاداری در خاطره تاریخی شان ، به ثبت رسیده و یا ایده آل های متنوع و بروز شده تجارب قبلی و آنچه که خوشایند جامعه بوده است ، می تواند به امتداد موفقیت و کارکرد خوب رسانه های اجتماعی کمک قابل توجهی کند . ویدئوموزیک های نوستالژیک ، استفاده از المان های اعتقادی و فرهنگی ،نماد های تصویری ، کارکترهای پرطرفدار ، قلم های روان و آشنا برای جامعه ، صداهای گرم و تاثیر گذارمطرح در ذهن اجتماع ، پیام های غیر مستقیم ، گرافیک خوب و رنگ های امید بخش همراه با پس زمینه های مناسب معنای توجه به تهیه محتوای عالی و غالب در رسانه های اجتماعی است .

        اگر سینما را هنر هفتم نامیده اند به این دلیل است که کامل کننده تمام هنر های قبل از خود است و به منزله در برگیرنده کلی هنر در یک قاب است ، به واقع رسانه های اجتماعی فراگیر تر از آن می باشد زیرا هنر هفتم با تمام ظرفیت های بکار گرفته شده در آن ، خود به تنهایی فقط بخشی از شبکه های اجتماعی را در برمی گیرد ویک وجه از وجوه محتوایی آنها محسوب میشود . شاید بهتر باشد رسانه های اجتماعی را ابزاری برای " هنر هشتم " که عنوانی نمادین در ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی است ، نامگذاری کرد .

    رسانه های اجتماعی با توجه به ماهیت تعاملی و دو سویه ای که دارند ، مفهوم روابط عمومی الکترونیک و بر خط را معنا میکنند . هدایت ، پاسخگویی و مستند سازی وجوهی است که امروزه در قالب کارکردهای روابط عمومی ها مورد توجه و عنایت است و برای این مقولات جایگاهی مناسب تر از سطوح ارتباطی برخط همچون رسانه های اجتماعی  نیست ، چرا که تعامل لحظه ای کاربران و هموندان آنها ، فرصتی ایده آل و البته کم هزینه را برای نقش آفرینان و کارشناسان هنر هشتم فراهم میسازد . الگوی پوششی رسانه های اجتماعی و گستره جغرافیایی آنها ، مرزهای فناوری و کاستی هایی را که در گذشته برای امور تخصصی رسانه های موجی و نسل های متاخر مسئله ساز بود و به عنوان تهدید در مهندسی پیام و انتقال آن به حساب می آمد را به فرصتی عالی و دست یافتنی تبدیل کرده است که با توجه به محدودیت های منابع مالی ، محتوایی ، عملکرد ی و زمانی ی   مطرح در گذشته ، جملگی را با بهترین شکل اجرایی به لحظاتی برخط و دسترسی آسان معنا کرده است . امروزه تمام برودکستر های حرفه ای که چشم اندازی راهبردی برای جذب و جلب بیشتر مخاطب را در مباحث آینده پژوهی خویش و برنامه ریزی محتوایی  دنبال می کنند ، خروجی محتوایشان را برای هدایت و راهنمایی بسوی رسانه های اجتماعی شان و یا وب سایت ها ، باشگاه های مخاطبین ، پورتال های مد نظر و صفحه های ویژه ای که زمین بازی امروزی در دنیای رسانه ای معنا می شود ، مقرر کرده اند . این عملکرد بنابر مفهومی با عنوان واکاوی داده و محتوا ، کمک می کند تا که تلخیص و ذائقه سنجی افکار مخاطب در قالب کاربر رسانه های اجتماعی ، منتج به معنا گرایی نیاز محتوایی مخاطب در رسانه های موجی ( رادیو – تلویزیون ) شود و هزینه های سنگین و زمان بر گذشته که عالی ترین آنها در قالب نظر سنجی میدانی انجام میشد ، جای خود را به استنتاج دیدگاه های کاربران در رسانه های نوین دهد تا با سرعتی خوب و هزینه کردی نازل امکان برنامه ریزی محتوایی را برای برودکستر ها فراهم کند .

                                                                                                                              کارکردهای کمپین های همگرا با مصالح اجتماعی رایج و یا کمپین های هنجار شکن را امروز بخوبی مشاهده کرده و حتی لمس می کنیم . بزرگنمایی های موضوعاتی نه چندان مهم مانند فوت چهره های هنری و یا موسیقیایی ، مباحث تشویقی یا ترغیبی سرپیچی های اجتماعی – اقتصادی و حتی اعتقادی ، ایجاد شبهات ، ترویچ شایعات ، دامن زدن های بی اساس و بیشمار مورد دیگر که هر روز با جذابیت کامل در قالب ادبیات ملموس و مورد پسند عامه جامعه در حال تکثیر و نفوذ مویرگی به افکار عمومی است ، مفاهیمی از این فعالیت های رسانه ای هستند .

        دقت نظری که اندیشمندان علوم اجتماعی و ارتباطات بر مفاهیمی همچون اقناع و کنش های اجتماعی دارند ، ابزاری برای عملکرد و پوشش لازم دارد که چند دهه با سر آمد ترین نوع رسانه های فراگیر یعنی رادیو و تلویزیون به انجام میرسید و امروزه با ظهور فناوری های نوین و بروز رسانه های جایگزین که از صورت خطی و دیکته شده با فهرست برنامه های یک طرفه و یک سویه به شکل غیر خطی و دو سویه بدل شده اند ، شیوه های اقناع را نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نزدیک شدن تولید محتوا به مصرف آن ، که اینک با عمومی گشتن فرصت های تولید برای تمام کاربران و نقش آفرینان رسانه های نوین و اجتماعی بروز کرده است ؛ تلاش بیشتری را در عرصه راهبردی رسانه ها ، طلب می کند.  

         در زمین بازی رسانه نوین ، لیگ حرفه ای به شکلی عمل میکند که دیگر مفهومی با عنوان نیمکت ذخیره ها شکل قبلی را بر نمی تابد و از مربی تا بازیکنان ، جملگی در کنار خط منتظر فرصت هستند تا جایگزین نفرات داخل زمین شوند ، در این میان داوران هم کاربران حاضر در رسانه های اجتماعی اند، که هم از نظر تعداد به کرات هستند و هم آموزش و کلاس درجه الف با گرید بالا را ندیده اند ، بنابراین حساسیت و وخامت شرایط را در زمان کنونی ، خوب است اینچنین درک کنیم و بدانیم جبهه اصلی برای تخریب ، هدایت ، جهت دهی ، راهبرد و تکنیک ها و تاکتیک های اعوجاج افکار ، تنویر و پالایش آن و نیز فرصت ها و سرعت ها در ابعاد رسانه ای ، رسانه های اجتماعی و محتوای حاضر در آنهاست که به درستی در اولین وهله به ابزاری برای روابط عمومی ها بدل میشوند تا نسبت به وظیفه ذاتی شان عمل کنند و کارکردهایی فراتر از ادوار گذشته را به انجام برسانند و همراهی دائمی با کاربران را که از خروجی های روابط عمومی الکترونیک است را به ارمغان بیاورند و امکان تعامل همیشگی و برخط فراهم شود و فرصتی عالی با این ابزار در اختیار حافظان افکار عمومی قرار گیرد .


    این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه 11 دي 1348 [ گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها : رسانه ,اجتماعی ,محتوا ,کاربران ,شبکه ,عمومی ,روابط عمومی ,ابزاری برای ,عمومی الکترونیک ,فرصتی عالی ,برنامه ریزی ,روابط عمومی الکترونیک ,

تبلیغات


    Ads1

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز سه شنبه 2 خرداد 1396

تبلیغات

ads2

تبلیغات

ads3

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر